Ledertrivsel

Ledertrivse­l

Samtaler om lederens trivsel er vigtige i arbejdet med at fremme en kultur baseret på tillid,
åbenhed og respekt. Som leder er det vigtigt, at være opmærksom på, at lederens egen trivsel
også er med til at påvirke medarbejdergruppen både positivt og negativt.

Sådan gør vi
Samtaler om trivsel afholdes i de ledergrupper, man er en del af. Det er lederen af ledergruppen,
der har initiativpligten til at sætte arbejdet i gang. Grundlæggende kan ledergruppen følge samme
vejledning som gælder for medarbejdere, dog med den forskel, at ledergruppen selv varetager
processen i stedet for MED-organisationen.
Tidsmæssigt kan samtaler om ledertrivsel for eksempel ligge i forlængelse af trivselssamtalerne for
medarbejderne.


Hvad taler vi om?
Dialogkortene til medarbejderne er suppleret med et sæt af ledelsesdialogkort, som indeholder
emner og refleksionsspørgsmål, der er særlige for ledelse.
Det er op til ledergruppen at udvælge de emner, der er mest relevante for at styrke trivsel i
ledelsesfællesskabet. Emner til medarbejderne er også relevante for ledere. I kan derfor vælge
emner og dialogkort til både medarbejdere og ledere.

 

 

Dialogkort ledertrivse­l