Hvorfor mindre bøvl?

Hvorfor mindre bøvl?

Formålet med at igangsætte Mindre bøvl – Mere mening i Fredensborg Kommune er at fjerne eller forandre alt det, der bøvler i hverdagen og som tager fokus fra den gode borgerservice. At gentænke, hvordan vi bruger vores ressourcer, så fokus altid er på kerneopgaven – og dermed skaber et mere meningsfuldt arbejdsliv for kommunens medarbejdere og, ikke mindst, bedre service for kommunens borgere.

”Mindre bøvl – Mere mening” er således en forandrings- og kulturproces, der skal skabe og udvikle organisationen til hele tiden at være opmærksom på og være i dialog om, hvordan vi løser kerneopgaven bedst muligt, så vi bruger ressourcerne mest optimalt og med størst mulig mening.
 

KL har lavet denne artikel om Mindre bøvl - Mening som en del af Kommunernes forenklingsbank

Nyhedsbrev fra direktionen - februar 2024 

Rammebeskrivelse-af-Mindre-boevl-Mere-mening.pdf

/Slides-fra-Kick-off-d-31-maj-2023.pdf

Se vidoen - Mindre Bøvl Mere Mening

Mød borgmester Thomas Lykke Pedersen kommunaldirektør Mads Toftegaard
og direktør Tine Gram

og Birgitte Petersen – næstforperson HU fællestillidsrepræsentant FOA
Jan Vangmand – medlem af HU og fællestillidsrepræsentant for BUPL
Tina Samson – medlem af HU og fællestillidsrepræsentant for HK

Se også videoen - Samskabt styring virker

Hvad er bøvl

Bøvl kan være mange ting, herunder lovgivning, bekendtgørelser, arbejdsgange, godkendelsesprocedurer, retningslinjer, dokumentationskrav, mødefora, styring, vaner med videre, der ikke giver mening mere, og hvor man er i tvivl om værdien, eller hvor værdien ikke står mål med den tid, der bruges på det. Bøvl tager ofte tid og ressourcer, men det er samtidig vigtigt at have for øje, at det som er svært ikke nødvendigvis er bøvl, men en faglig udfordring

Nogle ”bøvlede” opgaver skal derfor stadig løses og er ikke til diskussion. Det kan være opgaver, der er lovmæssigt forankret eller opgaver, som relaterer sig til kerneopgaven.

Opfølgning på resultater

Mindre bøvl – Mere mening følges tæt af Hovedudvalget og ledelsen.

Der vil således være løbende opfølgninger på erfaringer fra de lokale processer i disse fora, men der skal ikke laves skriftlig opfølgning på alle processer i hele organisationen.